Bloedonderzoek

Een bloedonderzoek geeft je veel inzicht in je huidige gezondheid. Bij eventuele afwijkingen kun je namelijk actie ondernemen om je gezondheid te verbeteren. Ook kun je eventuele klachten voor zijn. Daarom bieden wij bloedonderzoeken aan in samenwerking met Mijn Labtest. Meten is weten!

Is dit iets voor mij?

Een overwegend plantaardig patroon met veel groenten, fruit, volkoren granen, peulvruchten, zaden en noten geeft veel gezondheidsvoordelen. Het verlaagt het risico op overlijden en veel chronische ziektes, zoals hartaandoeningen, verschillende auto-immuunziektes en diabetes type 2. Net als bij ieder ander eetpatroon is het belangrijk dat je volwaardig eet en dus voldoende voedingsstoffen binnenkrijgt. Op dit gebied kan bloedonderzoek nuttig zijn. Door middel van labonderzoek kun je bijvoorbeeld vaststellen of je voldoende vitamine B12, jodium en omega-3 vetzuren binnenkrijgt via de voeding en/of suppletie.

Ook blijkt uit onderzoek dat (meer) plantaardig eten een positieve invloed kan hebben op je bloeddruk, cholesterolwaarden, glucosewaarden en ontstekingswaarden (zoals CRP). Door je bloed te laten onderzoeken ontdek je hoe je er op dit moment voor staat.

Hoe werkt het?

Je kunt de testen van Mijn Labtest zelf thuis afnemen. Dit betekent dat je niet naar een prikpost of huisarts hoeft te gaan. Bij je bestelling ontvang je een duidelijke instructie en alle materialen voor het afnemen en retour sturen van je sample. In het laboratorium wordt jouw sample gecontroleerd door een arts of biochemicus. Zo weet je zeker dat jouw onderzoek zorgvuldig is verlopen. Zes werkdagen na afname ontvang je via een beveiligd bericht je uitslagen, een uitgebreide uitleg en persoonlijk advies.

De voordelen op een rijtje

• Eenvoudig testen vanuit huis
  • Pakketje past door de brievenbus
  • Betrouwbaar laboratoriumonderzoek met
    begrijpelijke resultaten
  • Gevalideerd door arts-biotechnoloog
  • Dezelfde kwaliteit als in het ziekenhuis
  • Gecertificeerd laboratorium (ISO15189)
  • Snelle uitslag (binnen 6 dagen)
  • Je privacy wordt beschermd

Kies jouw test

Metabole gezondheid test

Je bloedwaarden geven je veel informatie over je gezondheid. Zo kun je jouw risico op het krijgen van hart- en vaatziekten inschatten aan de hand van je cholesterol, HbA1c en hs-CRP (een maat voor ontsteking). Een bloedtest is de enige manier om in een vroeg stadium te ontdekken hoe het ervoor staat met jouw ziekterisico. Van een hoger risico op chronische ziekten merk je in eerste instantie helemaal niets. Je voelt bijvoorbeeld niets van een verhoogd cholesterol of een verhoogde bloedsuiker. Maar het is er wel. En op de lange termijn kunnen verstoorde bloedwaarden veel schade aanrichten.

Deze test is speciaal door ons samengesteld om te kijken naar de belangrijkste risicofactoren voor chronische ziekten. Zo ontdek je snel hoe het ervoor staat met jouw metabole gezondheid of er bij jou sprake is van een verhoogd risico. Daarnaast meten we je vitamine D en vitamine B12 om te achterhalen of je voldoende van deze voedingsstoffen binnenkrijgt. Gebaseerd op deze inzichten krijg je een aantal persoonlijke adviezen die kunnen bijdragen aan een gezonder lijf.

Wat meet deze test?

• Totaal cholesterol
  • LDL cholesterol
  • HDL cholesterol
  • Triglyceriden
  • Actief vitamine B12
  • Vitamine D
  • Hs-CRP
  • HbA1c
  • Hemoglobine

Jodium test

Jodium wordt door je lichaam gebruikt om de schildklierhormonen T3 en T4 te maken. Deze schildklierhormonen spelen een belangrijke rol bij de ontwikkeling van botten, het zenuwstelsel, de hersenen, de stofwisseling en de energiehuishouding. Het is dus belangrijk om genoeg jodium binnen te krijgen.

Jodium komt in Nederlandse voeding van nature niet veel voor. Onderzoek toont bovendien aan dat de jodiuminname sinds 2006 met 30% is gedaald, omdat voedingsmiddelen steeds minder jodium bevatten. Hierdoor neemt de kans op een jodiumtekort toe. Een jodiumtekort kan leiden tot problemen met de schildklier.

Indien je denkt dat jouw jodiumwaarde misschien te laag is kun je deze test doen. De test is makkelijk thuis af te nemen en laat zien of jouw lichaam genoeg jodium bevat.

Uiterlijk 10 dagen na het afnemen en retour sturen van je sample, ontvang je het resultaat via een beveiligd bericht. In dit resultaat wordt meer informatie gegeven over jodium, lees je jouw testuitslag en wordt uitgelegd wat dit betekent voor je gezondheid. Op basis van de uitslag krijg je een aantal persoonlijke adviezen. Deze adviezen zijn gericht op het verbeteren of op peil houden van je jodium niveau

Omega-3 index test

Omega 3-vetzuren zijn essentieel, wat betekent dat je ze niet zelf kunt maken en met de voeding moet binnenkrijgen. Ze beschermen tegen hart- en vaatziekten, zijn goed voor een gezonde hersenfunctie en passen in een gezonde voeding. Omega 3-vetzuren spelen ook een rol bij het remmen van ontsteking in het lichaam.

De bekendste omega 3-vetzuren zijn alfa-linoleenzuur (ALA) en de visvetzuren eicosapentaeenzuur (EPA) en docosahexaeenzuur (DHA). ALA vind je veel in walnoten en lijnzaad. In je lichaam wordt ALA omgezet in EPA en DHA. In theorie kun je dan ook voldoende EPA en DHA binnenkrijgen wanneer je dagelijks een handje walnoten en 1-2 eetlepels gebroken lijnzaad eet.

Echter, de omzetting van ALA naar EPA en DHA verloopt niet altijd optimaal en verschilt sterk per persoon. Daarom adviseren wij om omega-3 vetzuren uit algenolie te suppleren. Wil je weten wat jouw omega-3 status is?
De omega-3 test laat zien of jouw lichaam voldoende essentiële vetzuren bevat.

Wat kun je precies met het resultaat van de omega 3 bloedtest? Met je uitslag in de hand heb je direct een overzichtelijk beeld van de vetzuren in jouw bloed. Fijn om te weten wat goed is en vooral ook waar precies nog verbetering mogelijk is. Het rapport bevat naast de uitslag ook persoonlijk advies. Gebaseerd op jouw uitslag krijg je een serie aanbevelingen waarmee je direct aan de slag kunt.

Heb je een vraag of opmerking? Schroom dan niet om contact op te nemen via ons contactformulier.